måndag 9 november 2015

Tillbaka i Provence

Efter lång tid i Sverige är jag för tillfället tillbaka i Arles och njuter av varje stund tillsammans med mannen. 
Igår åt vi kastanjer till lunch. Det är väldigt gott tycker jag och vi hade bara citron och smör till den här gången. 
 Efter lunch gick vi på en promenad. Löven börjar tappa sin gröna färg nu och tyvärr är det inte samma glödande färgprakt här när träden ska tappa sina löv. De blir mest bruna och faller sen av.
 Till vår stora glädje hade den stora bokhandeln Actes Sud söndagsöppet. Tydligen var det en konferans för översättare i Arles och pga det hade de öppet. Perfekt för oss som gärna tittar och bläddra lite i böcker. De har massor med fina anteckningsböcker men jag köpte ingen den här gången men däremot några rullar med washitejp.
 Jag hittade en fin bok med mönster till barnkläder.
 Vi tog även en titt på musee-butiken på Fondation Vincent van Gogh.
 Utanför den här restaurangen hade vinrankorna fantastiska höstfärger, vilket som sagt är ganska ovanligt att se höstfärger på det här viset här i södra Frankrike.
 Kul sätt att hänga upp sin meny i fönstret på griffeltavlor.
 De flesta hus har "blombrädorna" utanför fönstren och i det här huset hade de vackra blommande hibiscus.
Och vid den här restaurangen blommade plumbagon/blyblomman för fullt. Det är så härligt att få uppleva blomningen och ljuset trots att det är november. Nu hoppas jag bara på att det ska bli lite sol så att jag kan sitta en stund på terrassen och njuta av att få lite sol i ansiktet. 

1 kommentar :

Syglädje & Reslust sa...

Så underbara bilder! Vackra Frankrike. Förstår att du njuter.....