tisdag 23 februari 2016

Planera på ett nytt sätt!

För er som eventuellt är intresserade av att testa på att använda Bullet Journal (titta gärna på klippet för att få en grundläggande förklaring till hur det kan fungera) kommer här en del tips på hur jag gör just den här kommande veckan. Det är en sak som är otroligt bra med BuJo:n att du kan ändra det som inte fungerar direkt. Utan att byta anteckningsbok. Sen vill en ju gärna ha det perfekt från början men det är svårt att veta hur det fungerar förrän en prövat.
Jag trodde tex att jag skulle vilja ha en stor "tracker" över mina önskade vanor men den har jag inte fyllt i. Kanske är det något som kommer efter ett tag eller inte. Det regnbågsfärgade på högra kanten är förstås en slags tracker. Jag ska kryssa för när jag skrivit mina morgonsidor /Morning Pages, när jag tränat/promenerat, plockat undan a la Fly Lady, när jag läst i min franska bok, när jag putsat min diskbänk (enligt flylady) och till sist när jag skrivit min Bra-Tack-Hjälp-lista a la Mia Törnblom.
Andras tips på hur en kan markera sina vanor hittar du länkar till här.

När jag sökte efter svenska tips om att använda sin BuJo hittade jag Gröna Drömmar och i inlägget som kom upp fick jag tips om att det finns en facebookgrupp som heter Bullet Journal Sverige.
 Jag har tidigare planerat min veckor med hjälp av en veckoöversikt som jag färgkodat. Nu testar jag att ha det så i min BuJo också. Det har fungerat sådär hittills, men jag ger inte upp. Det kluriga är väl att veta vilka saker som ska färgkodas så att det blir så effektivt som möjligt.
Ungefär så här ser min dagsöversikt ut just nu. På vänstersidan färgkodar jag in dagens aktiviteter, längst upp dagens två viktigaste och under det alla uppgifter jag vill hinna med. Jag vet att jag ska skriva upp max 6 punkter för att ha en möjlighet att hinna slutföra men ibland blir det trots allt fler.

Ett tips till mig själv om var jag kan hitta prickade papper att skriva ut:
Prickade papper med valfritt avstånd hos Paperkit.net

Inga kommentarer :