måndag 23 maj 2016

Mellan hägg...

Nu blommar häggen för fullt och doften är fantastisk. 
 Jag har aktiverat mitt trädgårdsintresse igen, mycket tack vare att jag beställt en robotgräsklippare som ska installeras i veckan. I och med det har jag bestämt mig för att planera och göra i ordning en del i den sydöstra av trädgården. Där ska gräsklipparen inte gå utan jag får klippa det gräs som blir kvar där på annat sätt. Första tanken var att jag skulle anordna en äng på en del av trädgården men det har utvecklat sig till att jag ska fixa lite buskar och växter som passar i en skogsträdgård. När jag började söka på det visar det sig att det finns massor att läsa om det. I morgon ska jag till ett bibliotek och låna några böcker så att jag kan läsa lite.
Jag har tänkt att försöka få tag på några fläderbuskar att plantera och idag när jag satt på åkgräsklipparen kom jag på att det för länge sedan funnits en fläderbuske i en hage bakom ladugården. Jag gick dit och där fanns den. Den har inget gynnsamt läge så den har aldrig blivit stor. Men den lever fortfarande och när jag flyttar in den i trädgården där den kan få mer sol kommer den förhoppningsvis att växa till sig och om några år kanske jag kan plocka fläderblommor hemmavid. Men klimatet är hårt i den här delen av Västra Götaland, tidigare Älvsborgs län, så vi får se hur det går. 

Inga kommentarer :