fredag 24 mars 2017

Lite sytt

Det har varit lite trögt att komma intill symaskinen och börja sy. Även om jag har en del plagg tillklippta har det varit mycket annat som tagit min tid. Men härom dagen ritade jag mönster och klippte till en ny blusmodell som jag vill testa innan sommaren. När det är hett vill jag ha lösa, svala plagg och jag har upptäckt att Libertytyg är fantastiskt att ha på sig när det är väldigt varmt.
Nu har jag haft på mig blusen och den känns bekväm så troligtvis kommer jag att sy någon mer. Kanske förlänger jag den också till en klänning men jag prövar ett annat mönster också så jag får se vilket som blir favorit. Mönstret till den här blusen kommer från Ottobre Dam 02-2016 och finns både som blus och klänning. Jag har gjort min vanliga FBA-justering och kanske skulle jag flytta fram axelsömmen lite också men det gjorde jag inte på den här och det är ändå okej.
Jag har även sytt klart en långkofta med fickor som jag haft i tankarna att sy länge. Till slut blev det av och det gick supersnabbt. Den ska få följa med till Sverige där jag har mer användning av koftor än i Provence. Mönstret kommer från den holländska mönstertidningen Knipmode som jag skrivit om tidigare. Det är minst sagt klurigt att sy efter en holländsk beskrivning men efter lite efterforskningar gick det bra.

Inga kommentarer :