tisdag 6 juni 2017

En tisdag i Provence - EFIT

Här i Frankrike hade vi helgdag igår då det var annandag pingst men idag är det en "helt vanlig" dag. Inte helt vanlig för mig och mannen eftersom vi har tänkt åka till Marseille och gå konstmuseum och kanske slinka in i någon tygaffär eller liknande. =D Fler som också fotar sin dag idag hittar du på ettfotoitimmen.se/
 Vid sju-tiden har jag nyss stigit upp och är ute på terrassen och känner efter hur varmt det är idag.
Lite innan åtta stickar jag på en av mina pågående stickningar, just den här ska bli en pullover och jag hoppas att den blir klar så att jag kan använda den i höst. Samtidigt läser jag om #snigelpostklubben på instagram. Jag har gått med för att börja skriva brev för hand och har parats ihop med en tjej som blir min brevvän. Det ska bli kul att se hur det känns att börja skriva för hand igen.
Strax innan nio äter vi frukost ute på vår innergård. Det mulnar på lite och min "svenska hjärna" tycker att jag behöver ta på mig en kofta när vi åker. (den behövde jag inte använda på hela resan förstås)
Strax innan tio står vi och väntar på tåget. Det är 10 min försenat men det är som det är. Även om faktiskt franska tåg brukar både komma och avgå i rätt tid så var det inte så just nu.
 Vid elva-tiden närmar vi oss Marseille Gare Saint Charles.
 Vid tolvtiden har vi åkt tunnelbana till Le musée des Beaux-Arts i Palais Longchamp, Marseilles konstmuseum.
 Min jägare tittar på Rubens målning "La chasse au sanglier".
 Handarbetande människor fångar alltid min blick...
 Intressant teknik på den här tavlan...
 Vid ett-tiden har vi hittat en restaurang att äta lunch på.
 Jag äter en "Hamburger Provençal" som var väldigt god även om de har svårt att steka köttet så mycket som jag helst vill. "Bien cuit" betyder inte genomstekt på samma sätt som vi svenskar är vana vid. Men det var helt okej och jättegod smak.
 Efter att ha uträttat lite ärenden inne stan tog vi tunnelbanan till tågstationen igen och jag gick förstås ut till den stora trappan för att fota utsikten. Långt där borta på kullen ligger Notre-Dame de la Garde, en vacker basilika väl värd att besöka om du besöker Marseille någon gång. Platsen utanför stationen heter förresten Narvik fick jag se på en skylt. Det har jag helt missat andra gånger jag har varit där.
 Väl inkomna på stationen får vi meddelandet att det är el-fel i Arles och tåget vi skulle åka med var inställt. Vi vandrar runt på några olika caféer, dricker kaffe och laddar min telefon.
 Nästa tåg som gick en stund efter 16 var inte inställt och här sitter vi på tåget och ska strax ge oss av.
En stund efter 17 har vi kommit hem till Arles igen. Det känns i fötterna att vi har gått en hel massa idag.
Vid halv sju-tiden har jag lagt upp alla bilder och går ut på terrassen och ser att kaprifolen fått tre blommor till. Jag trodde att den blommat över för länge sedan.
 Vid halvåtta-tiden går vi förbi den romerska arenan på väg till en restaurang att äta på.
 Vid halv nio har vi hittat ett mysigt ställe
 Vid halv tio är vi på väg hem och ser att yogastället satt upp en adventsstjärna. Men för dem är det förstås bara en lysande stjärna. =D
 Köper några kulor glass på väg hem.
Går förbi hattaffären som inte ligger så långt från där vi bor.
En stund efter 10 gör jag några lektioner på DuoLingo
Avslutar kvällen med lite candy crush...

9 kommentarer :

Vonkis sa...

God morgon.
Men vad kul med snigelpostklubben! Gjorde en googling och det verkar riktigt intressant.

Versch sa...

Blir lika avundsjuk varje gång jag kikar in och ser hur bra du har det i Frankrike. Fast vi har det ju faktiskt ganska bra här i Sverige med. ;)
Hoppas du får en mysig dag med museibesök och andra trevligheter.

Joakim sa...

Spännande dag :)

Vonkis sa...

Hm, kanske är det Marseille jag ska ta en tripp till. Är ju så väldigt sugen på att åka på en weekendresa ut till Europa någonstans.

Versch sa...

Men vilken vy från den där trappen. Wow!
Kaprifolen blommar också väldigt fint, älskar blommor och grönska. :)

Caroline sa...

Kul att se lite bilder från Frankrike också!

Annika S sa...

Hej och tack för titten
Vilken härlig dag ni har haft
Hoppas det blir kul att skriva 'vanliga' brev
Själv är jag ju med i postcrossing, där man skickar vykort till varandra - analogt

Anni sa...

Vilken semesterkänsla jag får av din dag. Länge sedan jag var i Marseille!

Micke sa...

Tänk då jag var utan persienner i de första 9åren här där jag bor. Lite ljust var det väl, men man blir van. Nu drar jag aldrig upp persiennerna istället :)

Ni hann med mycket denna dag.