lördag 3 juni 2017

Slut med plastpåsar

På instagram har det plötsligt blivit populärt att sticka små påsar att ha frukt och grönsaker i när en handlar i affären. Det är förstås för att det sedan den 1 juni börjat informeras om att plastpåsar inte är bra för miljön. Vem vet inte det? Jag hoppas verkligen att det framöver blir som i Frankrike, att plastpåsarna helt förbjuds (artikel i DN). Men till dess kan du själv minska på användningen av plastpåsar. 
 För flera år sedan sydde jag påsar i olika storlekar av tunt tyll-liknande tyg med en kanal där jag trädde i ett band att dra åt med. De använder vi när vi köper frukt och grönt på marknaden. Handlarna brukar alltid kommentera att de tycker det är en bra idé med egna påsar.
 Jag sydde några sömmar på overlocken, vek ner kanten och sydde en kanal för bandet och knöt en knut på bandet. De funkar perfekt och väger nästan ingenting.
 Inklusive bandet väger den stora påsen under 7 gram. Det blir ingen stor kostnad när grönsakerna vägs. Tyget är också bra eftersom det är genomskinligt och det är lätt att se vad som är i och om vi förvarar grönsakerna i påsen efter köp är de luftiga och grönsakerna håller sig fräscha.
Jag har också virkat en marknadskasse av hampagarn som mannen använder när han handlar. I den ligger småpåsarna och finns alltid till hands när varorna ska bäras hem. Mönstret länkas från min projektsida på Ravelry. Jag justerade kassen lite så att bl.a. handtagen blev lite längre än på mönstret. 
 Just nu är det den andra kassen vi använder. Den första blev alldeles tunnsliten och fick komposteras.
För många år sedan sydde jag även matkassar att ha med till affären. Jag sprätte upp en plastkasse och använde den som mönster. Det blir en perfekt botten när en packar i den och att ha sådana i tyg är verkligt bra. Jag sydde även en liten påse att vika ner kassen i så att det var lätt att ha en i väskan eller fickan och på några av kassarna satte jag ett band för nycklarna så att de var lätt att få tag på när en kom hem och skulle låsa upp.
Stickade produce bags hittar du mönster till hos Simply Notable.

Inga kommentarer :