lördag 21 juli 2018

Nytt arbetsrum

 Jag är så glad över att vi kom på att ett av rummen på vinden kunde bli mitt nya syrum. När yngsta dottern bodde hemma var det hennes rum men sedan har det bara använts då och då som gästrum och jag ställde upp min vävstol där när jag trodde att jag skulle komma igång att väva. (se bild längre ner). Det blev inte så och då kändes det bättre att plocka isär den och ställa den i förrådet intill.
Nu ser det ut så här. Jag ställde borden längs med fönsterväggen och fick så mycket mer plats för mina maskiner än jag hade när de stod i vinkel i förra syhörnan (se bild längst ner). Nu har jag bra plats och underbar utsikt. Och dessutom är det skönt att kunna lämna rummet utan att alltid plocka iordning om det kommer gäster. Framför allt klippbordet. Tidigare klippte jag till på matsalsbordet och det fick hastigt röjas om det kom vänner på besök.
 Klippbordet är lite provisoriskt men funkar rätt bra. Sängen "under" är gästsängen och vi har gjort så att klippbordet går att lyfta bort vid behov. Men jag har sovit i sängen utan problem. Klippbordet är bara över fotändan så det fungerar att det är kvar. Själva bordet är en gammal dörr men den är ganska skev upptäckte jag så kanske kommer jag att köpa en ny bordskiva framöver. Men det är verkligen superskönt att ha ett klippbord med rejäl höjd och stor yta.
 På höger sida har jag mitt trådskåp och en stickfåtölj. Nu har jag även ställt dit en golvlampa för lite bättre ljus om någon sitter och stickar. Det är trevligt med sällskap när jag syr och då är det ju bra om den personen kan sitta skönt och tex. sticka. Eller om jag själv får för mig att sitta däruppe och sticka lite. Bakom mig där jag står och fotar har jag bokhyllor både åt höger och vänster där jag kan förvara mönstertidningar och tyger. Jag har även en dubbelgarderob i rummet som jag ska ha typ elfabackar längre fram där jag även kan förvara mina garner.
Så här såg det ut när vi påbörjat förändringen. Vävstolen tog upp stor plats och tyvärr kom jag inte igång att väva även om jag hade möjlighet. Men jag försöker lära mig att prioritera och att jag inte kan hinna allt. Sticka och sy har högre prioritet.
Här är min komprimerade syhörna som jag hade i vårt sovrum. Tyger och annat hade jag i ett förråd intill.

9 kommentarer :

Heidi sa...

Vilken bra och praktisk lösning! Fint blev det också:)

Vonkis sa...

Oj, vilken förändring. Ett riktigt härligt syrum blev det.

Boel sa...

Så fint! Är det ditt fransk eller svenska hem?

Liselotte Johansson sa...

Vilket bra syrum. Jag har för närvarande mitt syrum i vårt sovrum men till hösten ska vi bygga ett attefallshus som ska bli min syateljé. Jag ser verkligen fram emot detta.

Ewa med bloggen tygochgarn sa...

Så fint du har ordnat det. Det är trevligt med fin utsikt när man skapar.
Vilket innehållsrikt trådrulleskåp du har!

Efwa - Medea sa...

Heidi o Vonkis: Jag är verkligen supernöjd!

Efwa - Medea sa...

Boel: Detta är i mitt svenska hem =D

Efwa - Medea sa...

Wow Liselott, tänk att ha ett helt hus med syateljé. Lycka till!

Efwa - Medea sa...

Ewa: Det är ljuvligt att titta ut genom fönstret när jag sitter och syr. Och visst är trådskåpet ljuvligt!