fredag 17 augusti 2018

EFIT 17 augusti

Idag fotar jag min dag i huset på landet. Fler som fotar hittar du här
 Vaknar vid halv sju och minns att det är EFIT-dag idag. Fotar min vanliga morgonutsikt mot sjön. Ser att det är några rådjur en bit ner på åkern. Jag har ringat in dem med grönt. De stirrar på mig men fortsätter lugnt att beta.
 En stund efter åtta fotar jag garn som jag köpte igår. Det grå ska bli mössor och kanske vantar. Det bruna och gröna virkade kakor och det svarta sockor till mannen.
Vid 10 har jag gett upp på att få min telefon att funka. Det ser ut på bilden som att den fungerar MEN ICKE. Skärmen flimrar och blir randig. Attans att jag inte la till en försäkring när jag köpte telefonen i december 2017. Efter fem dagar tappade jag den och spräckte skärmen, lagade den hos en kollega till en vän och nu blir det så här. Tyvärr bara att köpa något nytt. Men så länge får jag använda en gammal som låg i ett skåp. Håller på och fabriksåterställer den och hoppas på att få den att fungera åtminstone till i morgon. Har ingen lust att åka till stan idag.
 Elvakaffet smakar gott. Stickar prov av några av garnerna jag köpte igår.
Vid 12-tiden är det årets slamsugning. Fy katten vilket jobb.
 Vid ett-tiden är jag på väg att hämta ett paket och kör förbi en ladugård som brann ner i juli. Jag vet inte hur det gick till men vet att varken djur eller människor skadades.
 Vid två-tiden är jag på väg hem och stannar till vid Karins lada där det finns en garnaffär. Köper en rundsticka i en saknad storlek och tittar på alla fina virkade godsaker som de säljer. Jag har både singoallakex och dammsugare på gång så jag köper inget.
 Vid tretiden är jag hemma igen och packar upp garnpaketet från Garnr. Det var det chockrosa garnet jag behövde till mina vantar men för att minska på fraktkostnaden per produkt fick några fler nystan hänga med. Jag vill sticka vantar framöver och då blir det bra med några nystan Rauma finull i olika färger.
 Vid fyratiden har jag förflyttat mig upp till mitt syrum och syr en regnbågstshirt till minsta barnbarnet som hunnit bli sju månader. Detta är den sjunde tröjan jag syr i det här tyget som jag köpt från Kamilla Svanlund.
Vid femtiden tycker jag att det ska bli gott med lite nötter och ett glas rött vin när jag klipper till en t-shirt till mig själv för att testa ett mönster från senaste Ottobre Dam.
 Vid halv sjutiden väljer jag tråd till ett par byxor jag ska laga åt ena sonens fru. Kom på när jag fotade att det är ett väldigt bra sätt att välja rätt färg på tråden genom kameran.

Vid halv åttatiden missade jag att fota när jag satt ute i solen och åt middag. Det var lite svalt och solen gick ner bakom träden så att jag fick gå in. Så fort det går att solen går ner lågt jämfört med bara för en månad sedan.
Vid kvart över åtta tittar jag på Bäst i Test på svt1. Det var ganska kul med en stunds underhållning medan jag stickade lite.

Vid tjugo i tio har jag tittat en liten stund på Fyren mellan haven. Jag har läst boken tidigare och när jag fick se att filmen fanns på Netflix tyckte jag att det vore kul att få se den. Men nu ska jag gå och lägga mig och läsa i stället och får titta klart på filmen i morgon kväll istället.


6 kommentarer :

Ewa med bloggen tygochgarn sa...

Det verkar ha varit en bra dag överlag - frånsett det där med mobilen (slamsugningen slapp du väl utföra själv ;) ). Teknikstrul är verkligen irriterande! Jag har mycket mer tålamod med tappade maskor eller sömmar som behöver sprättas.

Ariella sa...

Vilken härlig lugn dag med massa garn. Härligt

Micke sa...

Tokigt detta med mobilen! Surt tappa den så tidigt efter köpet.

Verkar som ni haft kallare nätter än vi här norrut. Oj så tvärt sommaren tog slut helgen som var! Men, har inte gett upp helt ännu även om vattentempen tokdyker.

susanne sa...

kikar på din dag hoppas du fick ordning på telefonen

Lillian "sognafaret" sa...

Takk for titten på din dag.

Anni sa...

Fyren mellan haven har jag både läst och sett, tycker att filmen blev riktigt bra.
Visst är det lite trevligt när man får köpa extra garn för att fördela fraktkostnaden. En bonus, tycker jag ;-)
Har du inte drulleförsäkring på hemförsäkringen, en sådan borde ju kunna hjälpa dig med mobilen?