måndag 15 oktober 2018

Ny klänningsmodell m.m.

Har nyss sytt klart en klänning som jag tänkt sy ända sedan i våras då jag fick se mönstret. Men inte förrän nu blev den klar och jag är verkligen supernöjd. Just den här har jag sytt i ett lite kraftigare trikåtyg även om mönstret egentligen är för ett vävt tyg. 
 Klänningen heter Zoe Dress och mönstret är från Sew Over It. Supertydliga instruktioner och nu är jag på gång att rita om mönstret för att kunna sy en ärmlös variant också.
Jag har också länge tänkt att jag ska sy trosor men eftersom jag haft trosor som fungerat har det inte blivit av. Men nu har jag börjat fundera på att "köpa" en omgång nya och då tänkte jag att det nog var dags att faktiskt ta tag i att sy själv. På marknaden i lördags hittade jag en vinröd, ärmlös top som både hade perfekt färg och material för trosor. Jag glömde fota toppen innan jag klippte till den men jag lyckades få ut tre trosor varav två kommer att ha ett spetsparti på sidan. Utan det hade tyget bara räckt till två par.
När jag grävde i lådan med kantresår hittade jag även ett par trosor jag köpt någon gång på marknaden för att testa om jag kunde sprätta loss och använda kantresåren när jag sydde. Som väl var hade jag sparat även trosdelarna och nu kunde jag klippa ut delar efter mitt mönster och sy ihop dem igen. Jag sydde ihop två par igår och nu ska jag testa hur de känns innan jag syr ihop de sista två. Det är ju bättre att kunna göra småjusteringar, om det behövs, innan jag syr ihop dem så att de känns bra att ha på sig. Mönstret är Fru LG från LG Sömnad.

1 kommentar :

Ewa med bloggen tygochgarn sa...

Snygg modell och vacker färg, passar dig precis, kan nog bli en riktigt favorit!