tisdag 11 december 2018

Långa flotteringar och dessutom tre färger på en gång

Nu går det framåt med elefanttröjan till barnbarnet. Tröjan som jag stickat på hela hösten utan att bli klar. Men nu har jag fått fart och när jag kom till den nedre bården med blommor skulle jag plötsligt sticka med tre färger samtidigt.
När jag stickar med tre färger samtidigt brukar jag ha den tredje färgen åt höger, som när en stickar tvåändsstickning. Jag har dessutom ett tag gjort så att jag fångar upp långa flotteringar varvet efter jag har stickat dem. Jag låter alltså tråden hänga lös tills jag stickar maskorna på nästa varv. Då sticker jag ner stickan under flotteringen och fångar upp den och stickar sedan maskan på stickan som vanligt.
Jag hade tänkt ladda upp ett klipp här som visar hur jag gör, men jag har inte fått det att funka ännu. Tills det laddats upp kan du se klippet på mitt instagram med_ea.

Följ mig gärna där om du inte redan gör det!

Inga kommentarer :