måndag 22 juni 2020

Konmari och garnerna

Nu har vi bott permanent i vårt svenska hem i nästan exakt nio månader. Vi har kommit i ordning hyfsat och kan leva vårt liv. Med i ordning hyfsat menar jag att vi inte har mer än någon enstaka flyttlåda kvar på planet vi bor på. MEN på vinden är det minst sagt kaos.
Jag har ett tag tänkt på att jag behöver ta tag att leta fram de lådor med garner som ännu inte packats upp. Både för att veta var jag har garnerna och också för att kunna behålla bara de garnerna jag vill sticka av och som dessutom är tillräckligt mycket kvar av för att det ska kunna bli något. 
Så igår tog jag till slut tag i att gräva fram alla garner. Både de jag tidigare hade i mitt franska hem och de jag haft i mitt garnskåp i huset på landet. Det är en hel del. Det på bilden är en pytteliten del av allt. 
Jag måste erkänna att det är ett mentalt jobbigt arbete att gå igenom garnerna och verkligen känna efter vilka som ger mig glädje. Jag tar ju hjälp av konmari-metoden där jag inte väljer ut vad jag ska göra mig av med utan väljer det jag vill behålla, väljer det som ger mig glädje. Det gör de flesta garnerna men utrymmet är trots allt begränsat och jag behöver minska mängden lite. 
När jag stötte på garner jag verkligen skulle vilja sticka av "snart" skrev jag in dem i ett exceldokument på datorn där jag kan titta då och då för att påminna mig om vad jag har och vad jag skulle vilja sticka av just de garnerna. 
Jag är inte helt klar med genomgången men jag är en bra bit på väg och det känns väldigt bra. 
Sedan är det bara resten kvar, dvs. tyger, sybehör, böcker om stickning och sömnad, mönster m.m. m.m.


1 kommentar :

Heidi sa...

Herregud så svårt! Det är toppen att du har en metod som är användbar i valet av garner som du vill behålla, men ändå... det kan verkligen inte vara lätt!