fredag 30 juli 2010

Bokskydd

För att skydda böcker eller för den delen, dölja vilken bok man läser, kan man ha ett tygfodral kring boken.
Igår kväll sydde jag mitt första för att skydda boken jag läser just nu, både mot fettfläckar, sand och fukt.
Jag sydde i två smala band att ha som bokmärke. Två för att det ibland händer, i alla fall hemma hos oss, att jag och maken läser samma bok samtidigt och då är det ju bra om man kan ha varsitt bokmärke. Det kan ju också vara bra om man läser en faktabok där man snabbt vill kunna hitta tillbaka till några viktiga/bra saker.
Jag tänker sy några fler och ska se om jag kan komma på en modell som passar lite olika tjocka böcker. Det här fodralet blir lite för stort om man har en tunnare bok.
Vilken bok är det jag läser nu då?? Jo, Twilight. Boken som alla har läst, en hel del i min familj dessutom flera gånger.
 
Men nu har jag i alla fall kommit igång med den och möjligtvis ska jag titta på filmerna också när jag kommer till Sverige om någon vecka. 
Tyget är förresten en stuv från 10-gruppen som jag köpte, kanske i början av 80-talet när jag bodde i Stockholm. Inte förrän nu har den lilla biten fått en uppgift att fylla och jag har faktiskt några smala remsor kvar som kanske blir något annat kul innan veckan är slut.

6 kommentarer :

kråkspark sa...

Ja visst är det praktiskt att förvara böckerna i ett fodral! Kanske har du sett mitt bidrag till bokfodral på krakspark? Och vilket bra sätt att bli av små och fina tygbitar! Jag är lite av en samlare och har massor småbitar som jag syr bokfodral, små stickpåsar m.m. av. problemet blir vad man ska ha alla påsar till. Barn och man får påsar till höger och vänster. Kanske man ska göra som du, lägga ut på bloggen till försäljning?

TruckerElin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
TruckerElin sa...

Går det inte att göra ryggen töjbar på nåt vis? Sy i gummiband tex.. Jag är ingen hejare på att sy så det kanske blir krångligt. Men om du kommer på något så skulle det vara jättekul om du ville dela med dig av beskrivning.., jag klarar inte att göra nåt utan mönster jag.. :-/

Toril sa...

Ja du kan du:)
Du har väl inte missat min matblogg, min kära Ingefära? Vore kul om du spanade in den! kram

Malin sa...

Snyggt bokfodral! Jag har tänkt länge att jag ska sy ett fodral till min jobbkalender, men det har inte blivit av. Nu när jag fick se ditt fina fick jag inspiration till att börja på ett!
Tack!

Meta Skoglund sa...

Det ser så fint ut med fodral om böcker. Vackert! Meta