fredag 17 december 2010

Använd det du har

Så tänker jag ofta när det gäller garn men sen blir det ändå att jag köper mer. Antingen för att det är så fint, eller så billigt eller bara för att jag tror/tycker att jag behöver det.
Men idag tänkte jag kolla hur mycket jag faktiskt stickat av garn jag redan hade i samlingen när året började. Det visade sig att av 57 projekt är 70% stickat av garn jag redan hade i samlingen. Inte illa tycker jag även om 30% faktiskt är stickat av garn jag köpt eller för den delen fått eller vunnit i bloggtävlingar.

För att dra allt till sin spets har jag idag gjort en förteckning på "alla" mina garner. Läste hos Susilull igår om att hon gjort en "garndatabas" med alla sina garner. Dels för att få koll på vilka garner som finns i samlingen och även för att kunna rensa bort sådant hon ändå inte vill el. kommer att sticka av.
Jag har inget jag vill bli av med eftersom jag gjort flera stora rensningar men det var ändå kul att få stenkoll på vad jag har och hur mycket av varje. Om jag stickar upp 100 meter om dagen kan jag hålla på att sticka i ca tre år, räknade maken ut. "Det var ju inte så mycket", var hans kommentar. =D Bra tycker jag.
Nu är det inte så att jag matat in precis ALLA garner än. Men allt i garnskåpet är i alla fall infört. Det blev 122 rader = 122 garner i olika färger av mycket varierande mängd. Mitt silkesgarn på kon innehåller tex. 45000 meter medan vissa garner bara är runt 30 meter. De kan ju faktiskt användas som uppläggning el. dekoration på något.

Kommande år har jag tänkt att INTE köpa något mer garn. Om jag vinner eller får garn i present är förstås okej och då ökar såklart garnsamlingen lite men jag ska verkligen försöka sticka med de fina garner jag har.
För att peppa mig själv lite har jag gått med i en grupp på Ravelry som heter 12 in 2011.

"use up stash and make patterns in queue. Pick 12 projects, and tag each project in queue as '12in2011'”.

Kolla in min kö på Ravelry där jag lagt upp vad jag tänkt sticka nästa år, med garner jag redan har. Kanske kommer vissa projekt att bytas ut till andra men just nu är det så här jag tänker mig det hela.

5 kommentarer :

Gerda-Thyra sa...

Ja, det är ju det jag försöker göra med mitt Kapp-projekt, att använda det jag redan har!
Garnerna finns också... men mest naturvitt på längden och tvären!
Man samlar på sig alldeles för mycket som tyvärr många gånger bara blir liggande!

Iréne JB sa...

Kanske skulle ta och göra mej en garndatabas. Mycket mer praktiskt än att leta i alla påsar och korgar varje gång jag undrar vad jag har.
Har redan ordnat en stickdatabas som även finns i pappersform i väskan så att jag vet vad jag har.
Köpförbud har jag inte infört än, för ska jag göra något större än en mössa måste jag handla.

Efwa - Medea sa...

Jag har också mycket naturvitt men även massor med andra färger. Inte så mycket limegrönt bara. Typiskt eftersom jag behöver det just nu...
Iréne: Klart du ska skriva in vad du har i en garndatabas.

Susilull sa...

Är man nu nördig på listor av olika slag, vill ha koll och gillar excel - så är det jätteroligt med en garndatabas. Man kan sortera och få fram så mycket "intressant statistik", precis som du gjorde och maken gjorde, hihi.

Lycka till!

Sjömans-Elin sa...

Det låter riktigt intressant! Jag skulle kunna signa upp för en sådan sak jag med. I oktober lovade jag mig själv ett halvårs köpstopp på garn. Jag får köpa garn först 15 april 2011 :P De första veckorna är svåra, men sedan inser man att man faktiskt inte behöver köpa nytt när man har. Ibland byter jag garn med andra. Ska ta en närmare titt på Ravelry-gruppen. Tack för tipset!