fredag 23 januari 2015

Finkofta

 Äntligen, efter minst fem år i stashen plockade jag fram mitt röda silke-alpackagarn och började sticka en Miette-kofta. Jag har stickat den en gång förut, i brunt gotlandsgarn, och har älskat den. Nu hoppas jag att den här blir lika ofta använd. Det är en stor skillnad och det är vikten. Min bruna vägde 185 gram och den här väger ca 550 gram. Gissar att den kommer att hänga ut sig lite.
En sak som jag tyvärr stör mig på är placeringen av raglansömmarna. Jag brukar alltid räkna om mönster när man stickar uppifrån och ner eftersom jag inte tycker om när raglansömmen går uppe på axeln. Jag borde sett det på andras projekt på ravelry, men brydde mig tydligen inte om det. På min bruna kofta syns det inte, men på den här syns det tydligt. Nåja, nu är det som det är.