fredag 26 juni 2015

Utrensning

 Steg två blev böcker. Vi har otroligt mycket böcker men har ett bra tag pratat om att rensa ut. Mannen blev också engagerad när jag berättade om kondo-metoden. och igår satte vi igång. Vi tömde två normalbreda bokhyllor och en halvbred och la upp alla böckerna på matbordet. Först gick mannen igenom och la de han absolut ville spara vid sidan om och när han var klar gick jag igenom dem för att se om det var något ytterligare som jag ville behålla. Att fråga sig om jag "älskar" boken/blir lycklig av att hålla i den hjälpte till att rensa ut de flesta. På bilden ovan syns de ca 40 böcker som blev klar.
Så här såg det ut när vi lagt upp böckerna på bordet. Det blev 17 säckar med svenska böcker och 1 kasse med engelska som vi ska lämna på ett café här i stan. De har en bokhylla med engelska böcker och de har nog fått fem kassar tidigare. De svenska böckerna är mycket svårare att lämna vidare i Frankrike. Men vi lämnar lite till Emmaüs som kanske hamnar i deras hylla med Livres Etrangers och resten går till pappersåtervinning.
Vi har ytterligare 7 bokhyllor som ska rensas, men det får vänta några dagar eftersom jag åker till Sverige idag och kanske får ta tag i att rensa böcker i mitt svenska hem istället. Om jag får tid.

1 kommentar :

Tumlaren sa...

Tack så jättemycket för hänvisningen till hemsidan om utrensning. Jag ska genast sätta igång med kläderna. Det känns så mycket friare och luftigare när man kunnat ta bort en del.