söndag 12 juli 2015

Glömska

Inte hade jag lagt in någon påminnelse om att det var EFIT-dag idag. Tur att jag såg att Kattis lagt in sina bilder och jag hade faktiskt fotat lite som jag kan visa.
Strax efter sju ska jag göra morgonkaffe. Eftersom vi har det väldigt varmt i Provence, både ute och inne, just nu har min kokosolja intagit en flytande form. Jag har alltid lite kokosolja i morgonkaffet men det är lite väl kladdigt när det är som vatten i konsistensen. Mannen kom på att jag skulle kunna lägga oljan i ett isfack och ställa det i kylen. När det stelnat la jag tärningarna i en skål i kylen och det är bara att plocka en tärning och lägga i kaffet där det blir flytande igen. Mycket lättare att hantera.
 Strax efter åtta sitter jag på terrassen dit solen inte nått än. Idag lyckades jag fota ett snickarbi ätande nektar ur vår kejsarvinda. Snickarbiet är minst tre gånger så stort som ett vanligt bi.
 Strax efter nio sitter jag vid symaskinen. Jag håller på att sy en ärmlös blus och upptäcker att jag tydligen stuckit mig på en knappnål igår och fått en liten blodfläck. Jag utgår från att jag får bort den i tvätten och hur som helst kommer den inte att synas under kragen.
 Strax efter tio fotar jag min nyinköpta hibiskus. Jag hoppas verkligen att den kommer att klara värmen.
--Vid tolvtiden åker vi till havet...
 Strax efter tre är det fyra kite-surfare som ger sig ut på havet. Två av dem syns på bilden, de andra var redan långt ut.
Strax efter fyra börjar vi packa ihop våra saker och ger oss av hemåt. Häromdagen var det 27 grader i vattnet, i förrgår och idag bara runt 20. Men det är trots det ganska skönt att svalka sig lite.
Strax efter 18 är vi nyduschade och redo att sätta oss på terrassen en stund med ett glas vin gris. Ett slags vin som är mellan rosé och vitt och lite aprikos i färgen. Det är ett av mina favoritviner som vi köper direkt av vinhandlaren.
 Efter 19 sitter jag på terrassen och bläddrar i en fin bok vi fick av en fotograf som hyrt av oss i veckan, Joakim Kocjancic. Denna veckan börjar nämligen den stora internationella fotoutställningen Les Rencontres i Arles. Den håller på ända till i september, men invigningsveckan är det mycket aktiviteter och möten för fotografer från hela världen.
 Strax efter 20 sitter vi på en restaurang i närheten av Arenan och väntar på maten.
 Vid 21 har vi just fått in efterrätten som är en Café Gourmand. Ett smakprov på restaurangens efterrätter + kaffe.
En stund innan 22 sitter jag på terrassen igen och väntar på att fladdermössen ska lösa av svalorna. Grannen verkar ha kommit hem från semestern och har party. Jag tror att jag snart går och lägger mig.

5 kommentarer :

Tinnan sa...

Mmmmmm. Det lät gott det där. Ett glas svalt vin efter duschen efter en dag på stranden... 😎

Micke sa...

Åhhh, vilken härlig värme!
Vill också ha!
Hoppas fläcken går bort.

http://kraka.moah.se sa...

Många fina bilder!

Anneli sa...

Kokosolja i kaffet har jag aldrig hört. Är det gott? Finns det något "större" syfte?
Kul att få hänga med på din dag!

Efwa - Medea sa...

Garnfröken: Jag äter LCHF och därför har jag kokosolja i morgonkaffet för att få i mig lite extra fett. Det smakar inget speciellt. Kanske aningen kokos men det är väldigt lite.