lördag 11 juli 2015

Ny inneboende!

För ett tag sedan beställde jag en ny provdocka till ateljén. Min gamla får flytta till syrummet i mitt svenska hem så att jag har lättare att sy skräddat även där. Jag köpte en Lady Valet den här gången för att få fler möjligheter att ställa in olika mått. Men insåg ganska snabbt att det inte är helt enkelt att få till bystmåttet som det ser ut i verkligheten på mig. Ställer jag in största måttet över bysten blir undermåttet och high bust alldeles för stort och som en följd av detta blir måttet även helt fel om jag ställer in rätt high bust-mått, alltså måttet över bysten.
Jag sökte lite på nätet och hittade en artikel från tidningen Threads som beskriver hur en kan hjälpa till att förändra formen på provdockan för att den ska få mina egna mått. Ett tips är att sätta på dockan en bh. Det gjorde jag redan med min förra provdocka för att få ut bysten lite och dessutom kunna sänka bystlinjen lite. I artikeln jag hittade nu tipsar de om att en kan göra små påsar fyllda med linser el. bönor för att få en mer realistisk tyngd på brösten.
Det har jag tänkt testa, så idag köpte jag en stor påse linser som jag ska sy in i små tygpåsar, typ ärtpåsar och fylla bhn med.
När allt är klart ska jag sy ett överdrag till Madame för att dölja både bh och skarvar.

Inga kommentarer :