tisdag 15 december 2015

Sen ska jag...

...sy det här. Jag klippte till det mesta redan innan jag åkte till Sverige i slutet av november och nu ska det bara sys. Omlottklänningen klippte jag till redan 2012. Klippte till tre likadana klänningar på en gång och den ena är fortfarande en favorit men den andra blev konstig och jag har inte använt den mycket. Kanske var det därför nr.3 inte blev klar. Men nu tror jag att den kommer att bli sydd i alla fall.
Den ärmlösa blusen har jag sytt två gånger tidigare men då med korta ärmar. Den här gången lyckades jag pussla ihop en ärmlös av en bit liberty-tyg jag har sytt en klänning av tidigare. Jag hoppas att den blir bra. Mabel-kjolen har jag sytt i rött och jag trivs jättebra i den. Jag har faktiskt även sytt den i en mörk kakigrön som tyvärr inte blivit fållad än. Men snart ska jag även sy en i leopardmönstrad, mjuk trikå.
Granvilleskjortan jag sydde i vinterplanen är verkligen en favorit. Nu har jag även klippt till en i benvitt som jag hoppas blir en favorit även den. Blir den bra ska jag klippa till ytterligare några till. kanske även någon med korta ärmar till sommaren. Pennkjolen från Ottobre ska jag sy i ett lite stretchigt jeanstyg. Jag har haft flera kjolar i det här jeanstyget men en av dem är vääldigt sliten så nu syr jag en som får ersätta den.
Min största utmaning blir att sy ett par jeans i svart stretchtwill. Jag som inte ens använt byxor över huvud taget de senaste fyra åren har nu fått för mig att testa igen. Jag har klippt till ett par test-byxor för att se om storleken blir bra. De blir i beige stretchtwill och bara ett par shorts eftersom jag bara fick tag på 60 cm. Men det är ju i första hand överdelen som jag vill se hur de blir.

Inga kommentarer :