torsdag 7 januari 2016

Lekfilt till barnbarnen

För ungefär ett år sedan köpte jag ett landskapstyg i Claras bloppis. Redan då tänkte jag att det skulle bli ett golvtäcke för barnbarnen att leka på när de var på besök. Eftersom vi har kalla golv i huset på landet är det nödvändigt.
Nu är det invigt och Ella verkade ganska nöjd både med att ligga på rygg och även på mage då mönstren var kul att titta på. 

Jag hade först tänkt att kvilta för hand men det slutade jag med ganska kvickt och när jag fick tag på en genomskinlig pressarfot på loppis insåg jag att det skulle bli ganska enkelt att kvilta på maskinen. Jag arbetade mig utåt och efter några timmar var det klart att sätta på kantbandet. Jag har förresten quiltvadd i ull som mellanlager. Vadden köpte jag från Filtmakeriet och den är underbar att arbeta med. 
För första gången prövade jag mina "wonder clips" som jag köpt på ebay. De var verkligen bra och så mycket smidigare än att nåla kanten. 
 På de två sista bilderna går det att ungefär se hur stor kvilten är. Tyget är ca 140 cm brett och en meter på längden och jag tror att båda mina barnbarn kommer att få plats och sitta och leka om de kommer samtidigt och hälsar på.




1 kommentar :

Tumlaren sa...

Jättefint lektäcke i ett färgrikt tyg! Jag ångrar inte att jag köpte mina wonderclips och vill absolut inte gå tillbaka till att nåla.