onsdag 6 januari 2016

Dags att klippa och blocka

Nu har jag till slut stickat klart pricktröjan till Ella och i morse var det dags att klippa upp för att det ska kunna bli en kofta. Jag virkar istället för att sy på maskin innan jag klipper eftersom jag tycker att det ser finast ut.
Inte för att den maskinsydda kanten syns om en täcker med ett band. Men jag tror att jag inte behöver täcka med ett band utan kommer bara att nästa fast klippkanten på insidan. Då kommer det virkade bli som en vacker kant. Den här gången använde jag mig av en instruktion hos See Eunny Knit men jag har tidigare gjort en egen instruktion för hur en kan virka innan klippningen. Jag virkade smygmaskor då och nu prövar jag fasta maskor. Får se om det är någon skillnad.
Jag fick en fråga på instagram om det är lättare att sticka knäppkanterna innan en klipper och mitt svar blev att jag tycker att det känns som jag drar mindre i de uppklippta maskorna om jag plockar upp knäppkanten och stickar den innan jag klipper.
Idag ska ni få ännu ett tips när man blockar sin stickning. Jag lägger först stickningen i blöt i minst 20 minuter i vatten med lite ulltvättmedel, i mitt fall är det Eucalan. När den har legat där tar jag upp den, kramar ur utan att vrida och lägger sedan i den blöta stickningen i en tvättpåse. Jag knyter åt den nära stickningen så att den inte kan röra sig när jag sedan lägger in alltihop i tvättmaskinen och centrifugerar. Sedan plockar jag ut den, lägger platt på en handduk på min tvättställning och drar delarna till rätt mått och ev. fäster med lite nålar om det behövs. Sedan får allt torka och jag har ett nytt plagg att antingen bära själv eller ge bort.

4 kommentarer :

Ewa med bloggen tygochgarn sa...

Tack för alla fina tips till det här med steek. Jag har aldrig vågat pröva, funderar på att testa på en liten, liten kofta först, i dockstorlek :-).

Boel sa...

Hej Ewa och tack för tipsen. Hoppas din mamma kryar på sig. Jag är också i "sandwich-generationen", mittemellan föräldrar som börjar behöva en mer och mer och barn som börjar sätta bo och skaffa familj och behöver en på andra sätt. Jag undrar, vad betyder det att du "blockar" stickningen? Min dotter läser till textillärare i Gbg, så jag ska tipsa henne om affärerna du skrev om! Ha en bra dag/ Boel. PS om du vill, kika på vår blogg Vårt franska kök!

Efwa - Medea sa...

Boel: "Blocka" kommer nog från att man spänner ut stickningen och antingen lägger fuktiga handdukar över för att stickningen ska anta den form och storlek man vill eller att man lägger den i blöt, centrifugerar och spänner ut så som jag beskriver i texten.

Efwa - Medea sa...

Ewa: Det är en jättebra idé att prova på ett litet plagg eller varför inte sticka ett runt rör och pröva på. Men iofs är ju en dockkofta något som kan komma till användning.