fredag 12 februari 2016

Småstickat och broderi

 Om några veckor ska minsta barnbarnet döpas och jag är lite involverad i vad hon ska ha på sig. Bla. annat ska hon få ett par stickade strumpbyxor i babyullgarn. Dessutom ska jag sy en bodyklänning att ha under dopklänningen och sedan på kalaset med en liten kofta över. Det rosa garnet på bilden ska bli en icord att knyta med i midjan.
Hon ska förstås också ha en dopklänning och äldsta dottern tyckte att det var dags att skapa en familjedopklänning och jag har fått den stora äran att brodera namn och lite annat på den. Jag tror att det kommer att bli några blomslingor inspirerade av det ärvda örngottet på bilden. Klänningen är i vitt linnetyg och väldigt fin. Bild kommer säkert längre fram.

3 kommentarer :

Anonym sa...

Jag tycker det är en trevlig tradition med familjedopklänning. Mina döttrar är döpta i samma dopklänning som jag och min syster är döpta i. Vi har broderat allas namn och dopdatum på klänningen. Jag har också sett att man broderat namnen på lösa midjeband (ljusblå resp. rosa band men så konventionell behöver man ju inte vara om man inte själv känner för det). Ska bli spännande att se allt dopstickat när det är klart!

Textil med mera... sa...

Vilka fina strumpbyxor!

ylva sa...

Vilka roliga uppdrag som hamnat på ditt bord , ser ut att bli ett par ljuvliga byxor och dopklänningen ska bli kul att se sedan ,vi har också en familjedopklämnning min. Mamma , och mina syskon och all våra barn och kusiner är döpta i den .....många namn blir det