torsdag 12 maj 2016

En annan sorts sommar

 Även om det var sommarväder när jag var vid mitt svenska hem är det på ett annat sätt här i Arles eftersom värmen inte bara kommer några dagar utan håller i sig i månader. Redan nu har det varit som "svensk sommar" ett bra tag.
Bild från onsdagsmarknaden
Växtligheten är ungefär två månader före här och nu har tex flädern nästan blommat över. Duktiga jag lyckades faktiskt plocka fläder för att göra en omgång saft. Det har jag tänkt sedan vi flyttade hit för 7 år sedan. Men idag hittade vi ett ställe där det faktiskt gick att nå blomklasarna och nu har jag en gryta som står och drar. Ser fram mot att ha lite flädersaft som måltidsdryck i sommar och kanske någon gång att blanda ut med rosévin. Det kommer att bli väldigt gott.
Till vänster ser du fikon som är ganska stora. Det var två stora fikonträd intill där vi plockade flädern. Får se om vi kommer ihåg att åka dit när de mognat.

Inga kommentarer :