lördag 11 juni 2016

En lördag i bilder

Idag är det dags att fota en bild i timmen. Fler som gör det samma hittar du här
 Från strax efter sju sitter jag och stickar och dricker kaffe.
 Strax innan nio kollar jag om min klematis "Ville de Lyon" snart börjar blomma. Det dröjer nog ett tag till men jag upptäckte igår att det är ganska många knoppar.
 Strax innan 10 äter vi omelett till frukost. På vägen ner till innergården fotar jag min vita blommande hortensia och en lavendelkvist som lutar sig ner mot den samma.
Vid elvatiden går vi på marknad. Inget av det på bilden köper jag men det blir en full vagn med grönsaker, vin och frukt som mannen får köra hem medans jag går och tittar efter tyg, vilket jag inte hittar något jag vill ha just idag.
Vid halv ett-tiden är jag på väg hem och fotar en bougainvillea hos en granne i närheten. Den är otroligt vacker!
 Vid två-tiden äter vi lunch under parasollet. Det blir melon och skinka. Mumsigt och passande sommarmat.
 Vid femtontiden bläddrar jag lite i tv-tidningen och kollar vilka matcher jag kan se utan att köpa till någon kanal. Slötittar lite på matchen Schweiz - Albanien men somnar och sover gott en stund i soffan.
Vid sextontiden limmar jag ihop ett mönster. Tänker skära till nya bikinibyxor och kanske en överdel. har ingen ork att sy men behöver verkligen nya delar. I morgon blir det kanske stranden och då vore det kul att ha det klart. KÄMPA!
 Strax efter 17 gick vi till närmsta torget för lite apéro och titta på folk. Vi gick till ett annat ställe än i vanliga fall och när vi frågade om de hade oliver sa han inte nej utan gick istället och köpte en burk som vi fick. Dessutom kom han med små bröd med hummus.
Strax innan vi gick hem vid halv sju-tiden började en man spela fado-musik och jag undrar hur länge de som kollade på fotboll nöjde sig med att ljudet överröstades av hans sång.
 Vid halv åtta-tiden har vi ätit middag och tar lite fikon, ost, fröknäcke och tapenade till efterrätt.
Vid halv nio-tiden tittar mannen på nyheterna och jag sitter på terrassen och stickar lite. Får sticka en tredje ärm så att jag får två som är lika stora. Den jag stickade för mer än 20 år sedan är mindre än den nystickade. Jag ska alltså slutföra ett riktigt gammalt ufo. (UnFinished Object)
Vid 22-tiden är det nästan mörkt i södra Frankrike. Inte så ljust som i Sverige, men ändå inte helt mörkt.
Nu väntar vi på mannens ena son och hans tre barn som är på väg hit. Får se om det blir en bild på dem om jag kommer ihåg det när de dyker upp.

9 kommentarer :

Eva sa...

Titter innom, på din dag:)

Vonkis sa...

Åh, vilken fin bougainvillea. Det är en av mina absoluta favoritblommor.
Vilken service av han med oliverna, sånt gillas :-)

Majsan sa...

Kikar in och ser hur dagen har varit.

Micke sa...

Vilken service på det stället! Hur gick det med musiken och fotbollen då?

Ang mörker.. Bor ju inte så tokigt långt norrut men vet ju att jag reagerar på vad mörkt det kan bli i typ Västerås en vecka in i juli mot vad vi har då. Det rör sig ju om 50mil, så jag förstår vad 300 mil till gör.

Efwa - Medea sa...

Micke: Jag tror hans riktiga framträdande var mellan matcherna.

Anja sa...

Så mye god mat og fine blomster! Ser ut til at du har hatt en fin lørdag :)

Sofia sa...

Så underbart att kunna gå till marknaden och köpa färsk frukt och grönsaker!

Kattis sa...

Så fint med hemmasemester. Det är du väl värd!

Anni sa...

Vilken otroligt skön semesterkänsla du förmedlar i dina bilder och så mycket gott småplock ni åt. Det ser toppenmysigt ut!