torsdag 30 juni 2016

Rabarberlemonad igen

Idag skördade jag några rabarber som växt upp sedan sist. Några var väldigt tunna från de gamla plantorna och några lite grövre från den nya som jag planterade i början av juni.
Jag kom på att jag skulle göra en liten sats rabarberlemonad av min lilla skörd och så blev det.
Så här gjorde jag:
300 g rabarber, skuren i småbitar
1 ekologisk citron, pressad och skalet skuret i bitar.
färsk jordgubbsmynta från min planta som växt massor när jag varit borta

Lägg rabarbern, citronen och ev. mynta i en gryta

Till sockerlagen:
4 dl socker ev. hälften råsocker, hälften vanligt socker
6 dl vatten
skär gärna i några skivor färsk ingefära om du tycker om det. Jag glömde tyvärr av det

Koka upp vattnet med sockret. Rör tills allt socker löst upp sig. Slå den heta sockerlagen över rabarbern och citronen och lägg i myntakvistarna om du vill ha det.
Låt lemonaden svalna i grytan, minst två timmar. Ställ sedan grytan svalt i källare eller kyl, gärna över natten för att så mycket smak som möjligt ska dras ur rabarbern. Sila sedan av lemonaden och späd efter smak. Jag späder 1-3 men gillar du starkare tar du förstås mindre vatten. Serveras ev. med is.
Vill du göra större sats hittar du Wynjas recept här.

Inga kommentarer :