lördag 4 augusti 2018

Ännu en sommardag i bilder

Nu är det redan dags för en ny EFIT-dag. Fler som fotat hittar du här.
Den här gången är jag i södra Frankrike och förutom att vi gick på marknaden är jag mest inne pga. hettan. Prognosen är att det ska bli 39 grader i skuggan idag och luftfuktigheten gör att det känns som en bit över 40 redan mitt på dagen.
Sov dåligt inatt så det blev sovmorgon ända till halv nio. Går genast ut och tittar på passionsblomman för att se om den börjat slå ut sin knopp.
 Vid tio-tiden har den börjat öppna sig.
Vid elva-tiden går vi på marknaden. Köper lite frukt och grönsaker och pustar lite i värmen.
Vid tolv-tiden är jag på väg hem och väl hemma ser jag att passionsblomman öppnat upp sig nästan helt.
Vid ett-tiden har jag just läst lite i Rivieranytt och passionsblomman är helt utslagen. Varje blomma är bara utslagen ett dygn och jag kommer att fota den resten av dagen också så att ni får se hur den ändrar sig.
 Vid 15tiden jobbar jag en stund och glömmer sedan att fota vid 16
Slutar jobba strax innan halv sex och inser att jag inte fotat. Går ner och fotar passionsblomman igen och förundras över dess skönhet.
 Vid halv sju-tiden lyssnar vi klart på en ljudbok. Vi har även sett filmen och både boken och filmen är väldigt bra.
Vid halvåtta-tiden fotar jag blomman igen...
 Bonusbild på mannen framför restaurangen som ska få ge oss mat ikväll.
Förrätten består av godsakerna på bilden. Restaurangen har fransk tapas som utgår från vad kocken fått tag på just idag.
 Vid 20.40 äter vi varmrätten som också är en slags fransk tapas. Vet inte vad ordet för tapas är på franska men gott var det.
 Vid halv 10 är det dags för en supergod efterrätt
Strax efter tio är vi hemma igen. Vi bor typ en minut från torget med restaurangerna så det är ingen lång väg att gå. Passifloran har börjat dra ihop sina blad.
Vid kvart i tio är det fortfarande väldigt varmt och fuktigt och det är dags för mig att ta en kall dusch för att kunna somna.
Morgonen efter har blomman nästan helt dragit ihop sig och vi får vänta på nästa knopp att slå ut. Det dröjer nog en dag eller två tills vi får glädjas åt nästa skönhet.

7 kommentarer :

Ulrika sa...

Blomman är verkligen vacker, så roligt att få följa den så här. :-)

Idag har vi äääntligen svalare här, och regn! Ljuvligt!!

www.jette.se sa...

mycket blommor hos dig. Vackert!

Anni sa...

Jisses, vilken hetta! Så höga temperaturer är inte hälsosamma, tror jag.
Du kunde ha gjort en helt EFIT om blomman, det hade kunnat bli kul (men lite enformigt). De är verkligen obeskrivligt vackra, passionsblommorna. Hoppas du har fler knoppar.

Lillian "sognafaret" sa...

Rimelig varmt dere har det, jeg er så glad det har blitt litt kjøligere her. Takk for at jeg fikk følge med på din dag.

susanne sa...

kikar in på din dag så fina bilder. varmt hade du

Eva sa...

Underbar blomma! Men vilken värme. Förstår att du håller dig inne.

Micke sa...

Rätt så varmt där.. Det är i år första gången jag fattat varför de i länder "söderut" tagit siesta. Fin blomma också och lite märkligt den bara blommar en dag.