söndag 30 september 2018

Fotar sista dagen i september

Idag kommer jag att fota en gång i timmen för att dokumentera min dag i Ett foto i timmen. Fler som gör det samma hittar du här.
Vid halvåttatiden fotar jag gårdagens passiflora som håller på och sluter sig. De blommar i 24 timmar och sen drar de ihop sig. Kanske får vi en ny blomma i morgon.
Vid halv nio sitter jag en kort stund på terrassen med mitt morgonkaffe. Det är lite väl svalt innan solen kommit fram så jag går in igen. I skålen ligger snäckor vi plockar på stranden. Senaste fyndet var knivmusslor som vi hittade många av häromdagen.
Vid halvtiotiden börjar jag ljusa upp mitt hår. Jag klippte bort det mesta av det solblekta förra veckan och nu vill jag ljusa upp bottenhåret lite. Hoppas att det blir bra eftersom jag använder ett märke jag inte testat förut. Den jag brukar ha var slut i affären.
Vid halvelvatiden har jag trätt om symaskinerna och sätter igång med att sy en kjol. På dagens att-sy-lista står även en topp av något slag. Har inte riktigt bestämt än vilken. Men det visar sig senare...
 Vid halvtolvtiden äter vi brunch på innergården. Min älsklingsvariant som består av stekt ägg, bacon och en tallrik yoghurt. Dessutom hade mannen köpt gul kiwi som smakade som krusbären vid vårt hem i Sverige. Blommorna köpte vi på marknaden igår.
Vid halv ett ger jag mig av till närbutiken och köper mer yoghurt eftersom den tog slut. Lite annat utbud i en fransk butik än en svensk som ni ser på hyllan bakom kassan.
 Vid halvtvåtiden är kjolen klar. En snabbsydd kjol i modell som jag använder för det mesta.
Vid halv tre har jag bestämt att jag ska sy en testblus av ett blusmönster ur senaste Ottobre Dam. Jag har ritat mönstret och ska bara göra lite standardändringar innan jag klipper till i ett vinrött tyg. Hoppas att den bli bra för i så fall ska jag klippa till några fler eftersom utbudet av blusar i min garderob gapar tomt.
 Vid halvfyratiden har dagens moln försvunnit och det "utlovade" regnet blev det inget av.
Vid halvfemtiden sätter vi oss på terrassen en stund och jag får ett glas Clairette de Die som är ett slags bubbelvin.
 Vid halvsextiden kommer jag igång och syr mer koncentrerat.
 Vid halvsjutiden har mannen lagat boef bourgignon till middag.
 Vid halv åtta sitter jag visst vid datorn en stund och läser om Marie Kondo och hur en gör sig av med saker som jag inte älskar längre.
 Vid halv elva (och timmarna innan) syr jag intensivt på min blus och nu syr jag i knapparna.
Vid halv tolv har jag sytt klart och fotat både de här kläderna och lite andra och lagt upp i en lite garderobstävling som har deadline inatt. Men nu bryr jag mig inte mer om det utan går och lägger mig och sover gott. I morgon blir det nya plagg som ska sys förhoppningsvis.

7 kommentarer :

Ulrika sa...

Lite annorlunda vyer för ditt och mitt morgonkaffe. :-)
Här strax utanför Stockholm är det grått och väldigt blåsigt idag, hoppas du har skönare väder.

Anni sa...

Den där temuggen med sländan har mina föräldrar också! Eller hade, jag inser att jag inte sett den på länge ...
Min passionsblomma hann aldrig blomma denna sommar, blev nog lite misshandlad i det torra vädret. Nu har den fått komma in.
Ser fram emot fler franska kort här hos dig, vad dagen lider.

Razzy sa...

Härliga bilder ser fram emot resten av dagen.

Lillian "sognafaret" sa...

Den brunsjen din så virkelig god ut!

Anna sa...

Åh, är så avundsjuk på dig som kan sy kläder! Skulle jag också vilja kunna!

Hanna sa...

Vilken härlig dag! Och riktigt snygg kjol! Avundas dom som kan sy sina egna kläder men har en syster som är väldigt duktig!

Versch sa...

Alltid lika härligt att få se dina bilder från Provence, särskilt då det går mot mörkare tider. Här har det både varit blåst, regn, kyla och lite solglimtar denna dag.