söndag 11 november 2018

Komono

Jag har flera gånger skrivit om att jag går igenom mina hem med hjälp av konmari-metoden. För mig var det en omvälvande skillnad att gå från att fundera över vad jag skulle rensa bort till att istället tänka på vad jag ville behålla. Att bara behålla det som "sparks joy" är en väsentlig skillnad. Jag har gått igenom det mesta i mina båda hem men en stor kategori, Komono, som står för "allt möjligt"/småsaker, har jag kvar. Framför allt alla mina saker i mitt syrum/mina syrum. 
Men igår satte jag igång. Jag har tidigare sorterat upp så att tex dragkedjor, knappar, band, snedremsor osv ligger var för sig. Men det var längesedan och långt innan jag kom i kontakt med konmari. Jag började med band. 
När jag var klar var det detta som blev kvar. Jag sorterade upp varje typ av band för sig och nu har jag bättre överblick över vad jag har. 
 Så här såg det ut i lådan när jag lyfte på locket. Hyfsad ordning men jag ville ändå gå igenom allt.
 Efteråt såg det ut så här. Det var lite småsaker som går till Emmaüs och lite skräp men det mesta är kvar om än sorterat.
När jag ändå var i farten gick jag igenom två lådor till. Den ena innehöll tygväskor och stickpåsar. Många försvann i lådan till Emmaüs och bara någon enstaka väska blev kvar. En låda med tyg gick jag också igenom och hittade lite som jag undrat över var det tagit vägen.

Inga kommentarer :