lördag 11 april 2020

Kom tillbaka!

Det är nog dags att öppna upp den här bloggen igen. Har saknat kontakten med er läsare om nu någon är kvar... Skriv gärna en kommentar, åtminstone ett hej om du hittat tillbaka. Välkommen!
De senaste gångerna det var EFIT-dagar fotade jag men fick aldrig upp bilderna. Men för en stund sedan kom jag på att jag skulle få igång min vana att blogga igen och när jag kom in på ettfototimmen.se visade det sig att det är EFIT-dag idag. Vilken tur jag har. Jag börjar med det och ska se om jag faktiskt kan få in vanan att blogga, om än kort lite oftare. Instagram är så mycket smidigare så det är mest där jag befinner mig nu och min tygaffär Lindbo Textil tar förstås mycket tid. Men så roligt det är att omge sig av tyger i mängd.
Men det får ni se mer av under dagen. Idag är det påskafton och eftersom jag brukar vara i Frankrike i påsk är det inte så stor skillnad för oss. Vi brukar vara för oss själva och äta gott. Idag ska jag hämta påskbuffé från Landhs i Mullsjö. Fick tips via instagram om att det gick att beställa även för två personer och då gjorde jag det direkt. Det ska bli riktigt spännande att se hur det ser ut.
Min första bild för dagen blir över min vackra utsikt mot sjön.
kl.07 har jag nyss gått upp och tittar ut mot sjön. Sjön syns inte lika mycket på bilden som i verkligheten. När jag tittade åt andra hållet så jag ett rådjur och vi brukar ha två tranor som spatserar på åkern mellan vårt hus och sjön.
kl.08 tar jag min andra kopp kaffe och funderar på om det är dags att fixa i ordning mig. Jag har butiken öppen idag från kl.10 och dessutom har vi ett virtuellt sy-lan på FB som jag är med på. Vi syr hos oss själva och ses via zoom några gånger per dag plus att vi har ett event på FB. Kul att prata om sömnad med andra likasinnade.
kl.09 äter jag lite yoghurt och är samtidigt med på ett zoom-möte med andra deltagare på det virtuella sy-lanet.
 kl.10 har jag öppnat affären och startar datorn med eventet "Sy på distans i påsk" för att kunna se vad de andra gör under dagen.

kl.11 fotar jag lite tyger som jag ska lägga upp på instagram senare. Inga kunder än...

kl.12 har jag hittat ett rutigt tyg som en kund frågat efter tidigare. Jag skickar meddelande till henne och hon beställer lite grand.

kl.13 pratar jag med en sykompis via zoom och nålar lite på en jacka som jag syr på i helgen.

Kl.14 stängde jag butiken och åker hem för att äta lunch. Mannen hade lagat sin bästa rätt och en gul soppa passar ju bra på påskafton. Jag gillar också ärtsoppa och det spelar inte så stor roll vad jag får till lunch, oavsett dag.

Vid 15.20 har jag hämtat påskbuffén som vi ska äta ikväll. Självklart vill jag äta "påskmat" någon gång under påsken. Jag älskar att äta buffémat så jag längtar till kvällen.
Vid 17.30 tittar vi på ett avsnitt av serien Hemma igen, som har kommit tillbaka till svtplay. Jag har sett alla säsongerna tidigare men ser dem gärna igen. För mannen är det första gången och han verkar gilla det än så länge.
kl.18.30 lägger vi upp delar av påskbuffén. Det var väldigt gott och mättande.

Inte förrän strax efter sju orkar vi äta varsin jordgubbe. De andra får vi äta i morgon. Tänker på jordgubbsodlarna hemma i Arles som har säsong nu och inte kan sälja dem på marknader eftersom allt är igenbommat. Säkert mycket bär och annat som går till spillo.
Vid åttatiden, efter att vi sett på nyheterna har vi på insamlingsprogrammet "Ensamma tillsammans" en liten stund. Men det var inget för mig så vi tittade på ytterligare en del av "Hemma igen" istället.
Kl.21 lägger jag upp några bilder i bloggen och kanske blir detta den sista bilden idag.

12 kommentarer :

Annika sa...

Roligt att se dig börja skriva igen också. Har ju inte själv heller varit så aktiv den senaste tiden.

Vonkis sa...

Som en skickelse att det är EDFIT just idag :-)
Tänk att ha en sjö att titta på på mornarna, det låter verkligen härligt.

Micke sa...

Den sjön har man ju sett irl.
Här blir det nog en lugn dag, men ska ut på ranchen till mamma en sväng.

Madde sa...

vilken vacker kopp :)
glad påsk

joakim sa...

Trevlig utsikt :)

Annika sa...

Glad Påsk och välkommen tillbaka :-) snygg kaffekopp

noctivagus sa...

Intressant serier :)

Heidi sa...

Glad Påsk!

Lena i Östersund sa...

Roligt att du skriver igen. Blev lite kär i din vackra kaffe mugg.

Anni sa...

Vad kul att du är här igen och vad kul att Hemma igen går igen - jag missade den när den gick förut men det tar jag igen med råge. Är inne på fjärde säsongen nu.
Såg att du skrev hos någon om tranorna, men visst är det bara besökshusen som är stängda. Tranorna kan du se från parkeringarna, jag har vänner som fotograferat de mest fantastiska foton och de sa att det var glest med andra på plats.

Efwa - Medea sa...

Annika: det är ju så överallt att bloggandet minskar. Men jag saknar det så nu prövar jag igen.

Vonkis: Visst är det otroligt att det var EFIT just när jag fick för mig att bli mer aktiv och det är fantastiskt att ha sjön så nära.

Micke: Ja, det var verkligen kul att ses i verkligeheten.

Madde: Ja, det är min älsklingskopp. Hoppas att den ska hålla länge.

Joakim: Utsikten är fantastisk

Annika: Glad Påsk till dig också!

noctivagus: Har du sett Hemma igen?

Efwa - Medea sa...

Heidi: Glad påsk till dig också!

Lena: Ja, nu hoppas jag att jag kan komma igång att skriva igen mer regelbundet. Visst är koppen fin!

Anni: Visst är Hemma igen bra?! Vi har bara sett första säsongen nu, men jag såg alla när de gick förra gången. Älskar verkligen den serien.
Det stämmer att det bara är besökshusen som är stängda och vi har inte speciellt långt dit men vi har våra egna tranor som vi spanar på och det räcker. =D