tisdag 5 maj 2020

Planera för att sy

Jag planerar som du vet oftast vad jag ska sy och dessutom syr jag en hel del utanför planen. Men själva planeringen är en bit som jag gillar mycket.
Nu när jag går igenom Wardrobe Architect med mina sykompisar känns det som att jag tar det ett steg längre och att jag inte helt sätter igång att sy utanför planen och med andra färger än jag tänkt mig från början.
Häromdagen hamnade jag på ett instagramkonto (Belle Citadel) och i en blogg där Claire som har bloggen skriver om hur hon bygger upp sin garderob och det jag fastnade för var att hon planerade en "lounge wear"-garderob. Det finns väl ingen direkt översättning av Lounge Wear till svenska, men hon beskrev det som bekväma kläder att ha hemma men som du ändå kan tänka dig att använda när du tex. åker och handlar.
Jag vill alltid klä mig bekvämt och blev lite inspirerad att faktiskt planera en garderob med kläder att ha hemma. Inte för att sy nu, men till hösten kanske. Jag skulle vilja sy kläder i ulltrikå, ullfrotté, kanske några "mjukis-klänningar" som jag avser att använda när jag jobbar hemma eller om jag ev. är ledig någon gång. Det är en annan historia, men jag har insett att jag har väldigt svårt att "ta ledigt". Men det ska jag träna på framöver. Jag vill också ta fram mina UFO som är att sy strumpbyxor. Jag har teststytt ett par och kanske klippt till ytterligare ett par.

I inlägget hos Belle Citadel får vi många tips på mönster som skulle kunna passa till en "hemma-garderob".

Vad skulle du ha med för plagg om du skulle planera en "hemma"-garderob??

Jag sökte lite för att se vad jag skulle kunna hitta för mönster på plagg som skulle passa en "hemma-garderob" och hittade bl.a. ett mönster från Buttericks. Det är nr.5432 och egentligen skulle det ju räcka med det...
B5432
Kom på nu när jag ser det här att jag verkligen skulle behöva hitta ett bra mönster på ett tight linne att kunna ha under andra plagg på vintern. Kanske skulle jag sy en pyjamas att ha när jag reser bort, för visst kommer vi att kunna resa bort igen inom en inte alltför lång framtid? Hoppas verkligen det för jag längtar efter mina barnbarn. 

1 kommentar :

Heidi sa...

För mig är hemmagarderoben bekväma byxor (aldrig mjukisbyxor) och en t-shirt. Jag skulle aldrig gå och handla i dom kläderna, men dom är ok att bära när jag skall till tvättstugan, eller sophuset:)

Jag tycker att kläderna du visade på bilden har en bra bredd. Dom är anpassade för olika årstider, och kan definitivt bäras när du skall shoppa mat i den lokala butiken.