fredag 22 januari 2021

Ett foto i timmen och Fem frågor en fredag

 Idag är det både EFIT-dag och fredag då jag ska svara på Elisas frågor. Men jag börjar med bilderna så här långt. Fler som fotar idag hittar du på ettfotoitimmen.se/22januari.


Vaknade redan vid sex-tiden men missade att det var EFIT-dag idag. Halv åtta dricker jag kaffe och stickar på en teststickning som ska bli en kort, vid tröja. Färgen är svår att få till på morgontimmarna och den är mer mossgrön i verkligheten.

Vid halv nio-tiden är jag på promenad och det snöar tung blötsnö. 

Vid halv tio har jag hunnit äta frukost och efter det duschat. 

Vid halv elva tänker jag på att jag borde bära ut de vissna julblommorna till komposten. Men det får bli en annan dag. 

Här mitt bland mina bilder kommer mina svar på Fem frågor en fredag, som idag handlar om Liknelser. Fler som svarat hittar du hos Elisa.

När blir du envis som en åsna?
När jag bestämt mig för att göra något och då gör jag det även om jag stöter på motgångar längs vägen.

När satt du sist som på nålar?
Har inget bra svar på den här... 

Vad var lätt som en plätt den här veckan?
Lätt att få igång snöslungan (har inget bättre svar...) 

Vad är som nålar i en höstack för dig?
Det kan vara mönsterdelar som jag vet att jag klippt till men inte hittar i någon av mina syateljéer. Nackdelen med att ha två ställen... 

Hur är du smidig som ett kylskåp?
När jag ska göra yoga inser jag att jag är väldigt stel, typ smidig som ett kylskåp. =D

----------------

Glömde förstås att lägga upp resten av bilderna men här är de!

På väg till jobbet var jag och hämtade ett paket med tyg. Trots att jag har tygaffär har jag inte alla de tyger jag själv vill/behöver sy av till mig själv och mina barnbarn. T.ex. det rosa tyget som jag ska sy vinter-träningsbyxor av. När jag ändå köpte det blev det även några meter trikå att sy till barnbarnen av. 
Vi halv tre utbildar jag mig lite genom att läsa på tidningen Threads hemsida.  Det började med en artikel om hur en gör ett mönster av ett befintligt plagg och sedan fortsatte jag att läsa lite. 
Vid halv fem har jag plockat om lite i tyghyllorna och fyllt på med tyger som passar att sy ytterplagg som jackor och kappor av. Även byxor och kjolar går förstås att sy av de här tygerna. 
Vid halv sex har jag packat några beställningar jag fått genom webbshoppen på lindbotextil.se
Vid halv åtta-tiden sätter jag på mannens Discover Weekly-lista på Spotify.
Missar att fota när vi tittar på serien "Jakten på en mördare" men när jag lägger mig vid halv elva-tiden läser jag en stund i min bok jag har vid sängen. 

 

8 kommentarer :

Hanna sa...

Samma väder här idag...

Annika sa...

Tittar in på din dag. Hoppas du hunnit vara lite kreativ också.

Razzy sa...

Jag stickar också på en teststickning, trevlig dag.

Vonkis sa...

För en gångs skull ska jag faktiskt testa att spara jullökarna, nu har jag verkligen inte några gröna fingrar men jag tänker att det inte finns något att förlora. Lökarna finns redan här hemma, fungerar det så fungerar det.

Anni sa...

Hoppas att du kommer ihåg att lägga upp resten av bilderna också!
Det där med att få rätt färg på bilden av stickningen, det känner jag igen!
Ha nu en skön helg.

Anni sa...

Åh, så du läser om systrarna!? Vad tycker du? Jag har läst en annan av Lucinda Rileys böcker, den gillade jag. Nu har jag fått första boken om systrarna som e-bok och ser fram emot att kasta mig in i den världen. Har bara ett gäng andra böcker att läsa först!

För mig går det utmärkt att lägga in flera bilder på en gång, problemet är att de hamnar i fel ordning och är stört omöjliga att lägga på rätt plats. Suck. Förut fanns de ju kvar i mellanläget, men nu måste man ladda ned dem igen varje gång det blivit fel. Otroligt krångligt. Och det är inte allt ...

http://kraka.moah.se sa...

Blir sugen på att sy något när jag ser tygbuntarna. Men inser min begränsning. Det räcker med jobbet och studierna. Jag är inte superwoman. I tonåren sydde jag många av mina kläder. Nu får jag aldrig tiden att räcka och är ständigt i konflikt med J B Lund. Sover för lite helt enkelt.

Hanna sa...

Vilka fantastiska tyger. Ska tipsa min syster som syr. :)