måndag 26 juni 2023

En varm söndag i juni

 Efter att ha varit några dagar i Paris kom vi hem lagom till midsommar och det är skönt med lediga dagar efter en resa. Jag fick inte upp mina bilder på rätt dag men här kan du se hur min söndag såg ut. 

Fler som fotade sin dag hittar du på ettfotoitimmen.se.

08.15 Hade varit vaken ett tag när jag insåg att det var dags för EFIT igen. Tidigare på morgonen var det dimma över åkern mot sjön men det försvann.
09.15 Kom hem från min promenad och hittade flera stora, mogna smultron vid entrén. Vildsmultronen längs promenadstråket har mycket mer smak men även de odlade är goda.
10.15 fotar jag tyger jag köpte i Paris. Jag lägger ibland upp tyger jag ska sy av i #efwasprojektkorg på instagram. Detta tyget ska bli träningskläder och/eller en bikini. 
Vid 11-tiden går vi ner till bryggan och skruvar fast stegen. På bilden kollar jag temperaturen som visar sig vara 24°. Även om jag är en badkruka insåg jag att det var dags för första sommardoppet. 
När jag bytte om för badet såg jag att jag fått en fästing så väl hemma igen kom lasso-mojängen fram och fästingen är borta. Det röda är också borta men jag får hålla koll.
13.15 blir det midsommarlunch. En del är rester sedan midsommarafton.
14.15 har jag lagt mig i hängmattan för att njuta lite och vila en stund. Efter veckan i Paris ligger jag på sov-minus så jag behöver ta igen lite av det. 
16.15 har jag burit ut två solstolar jag köpt via marketplace och som ska målas. Jag börjar med att göra rent dem. (sov visst över fotot vid 15-tiden).
Vid kvart över fem förbereder jag kvällens middag som ska bli en paj med rökt lax, spenatblad och fetaost bl.a. 
18.15 sitter vi på verandan och dricker lite bubbel.
19.15 ser jag en ensam trana vandra på åkern. Den rör sig fort och bilden blev kass men om du tittar noga vid trädets vänstra nederdel kan du se den. Vi har två tranor i närheten som i år fått två ungar. Det är inte ofta vi ser alla fyra men häromdagen promenerade de förbi utanför vårt staket. 
Vid åtta-tiden tar jag in tvätt som torkat ute. Det är bl.a. några av de tyger jag köpt som nu är tvättade och redo att bli tillklippta. 
Sista bilden tar jag en stund efter nio då jag går en runda i trädgården och bl.a. drar in den ljuvliga doften av schersmin. 


2 kommentarer :

Jenny Nodén sa...

Tack för kommentaren. Du verkar ha haft en jättemysig dag.

Annika S sa...

Å så härligt med doften av schersmin, det påminner mig om somrarna hos mormor på landet