måndag 23 augusti 2010

Syr mest

Som vanligt när det närmar sig resa till Sverige inser jag allt jag vill få klart innan det är dags. Dessutom kom jag på i går kväll att jag behöver ha en ny klänning på söndag då yngsta dottern konfirmerar sig.
Alltså håller jag just nu på och ritar mönster och ska strax klippa till en klänning som jag behöver en sjal till för att kunna använda i Sverige. Kanske passar min lila Citron?

Det är nog dags att planera lite mer exakt för höstens kläder. Hittade för ett tag sedan en slags SWAP = Sewing With A Plan, där man planerar och syr sex plagg för varje säsong. Det tycker jag låter väldigt bra och lagom mycket, så för hösten 2010 planerar jag att använda mig av färgerna: jeansblått, oblekt, grått, plommonlila och andra lila och rosa nyanser,

Jag planerar att sy:
- några kjolar,
- ett par byxor i linnetyg. Det fungerar ganska länge här i Provence i alla fall.
- en jacka i oblekt oljerockstyg. Tillklippt redan i våras och även om jag inte längre vill ha just det fodret får jag göra något åt det så att jag ändå blir nöjd.
- klänning i grått bomullstyg med mönster i rosalila nyanser. (den jag håller på och klipper till.)
- t-shirts i grått, lila o kanske något mer.

4 kommentarer :

teresa sa...

Å å å, den som ändå hade kunskaper o tålamod att sy så mycket fint!

Anonym sa...

Tack så mycket for linken! (Nu slutar min svensk, tyvärr). SWAP was originally set up to be 11 garments (4 bottoms, six tops, and a jacket) but after much discussion on Stitcher's Guild I suggested a modified and slower plan of six pieces a season. We are working on autumn now and you're welcome to join us!

Lena Andersson sa...

Det är mina färger också.
Ja visst är det kul att sy sina egna kläder.
Det blir spännande att följa dina projekt.
Lena

Mari G sa...

Hejsan
Förstår inte vart du får energin och inspirationen ifrån!!! Kan du lämna över lite??
Min vill liksom inte infinna sig :-(, suck.

ha det bra
Mari G