måndag 26 november 2018

Att slutföra saker

Blev påmind hos Kaja of Sweden, om att jag faktiskt inte presenterat min bricka för stickbingot på länge. Även om jag inte stickat lika mycket i år som jag brukar så har jag faktiskt stickat en del och här är min bricka så här långt. Två hela rader har jag lyckats att få ihop och snart blir det fler.


Pulsvärmarna stickade jag klart redan i våras när jag kom på att min röda kappa var lite för kort i ärmarna och jag behövde lite förlängning.

Sjalen Chardon stickade jag klart i början av sommaren och är nästan klar med ett mönster till den. Något hände och jag la den åt sidan men förhoppningsvis blir jag klar inom kort.

Nytt garn-rutan får ett kryss av att jag stickade ett par sockor till ett barnbarn av STERK från Du Store Alpakka.

Tå-upp-sockorna som hamnar i rutan Ny teknik stickade jag och gav bort. Den nya tekniken är Fishlips Kiss Heels som framför allt är en ny teknik att få perfekt storlek på sockorna till den som ska få dem, även om en inte kan prova under tiden. Lite klurigt med allt förberedelsearbete men sen gick det som en dans.

Blev klar med ett par UFO-sockor i somras. De stickade jag även av ett nytt garn, Pairfect som gjorde att jag fick ett par identiska sockor utan att anstränga mig speciellt mycket.

Som Ny Designer blev det StrikkeLisa som gjort mönstret till min stickade filt. Den stickades av garn från stashen, kanske mitt äldsta garn eftersom jag köpte det i början av 90-talet på Slöjdmässan i Hjo där Jola Glimäng var och sålde garnkit till vackra tröjor.

Jag stickade klart en Donnertröja i lingarn från Yll & Tyll i somras och den blir ett kryss i tröjrutan.

Senaste färdiga stickningen blev en jordgubbsmössa till barnbarnet som fyllde 1 år i oktober.

Efter oktober ligger jag på minus 2356 gram. Så jag kommer at klara av att kryssa även sista 500 gramsrutan innan året är slut.
De rutor jag har kvar är Steek, vilket jag kommer att göra på elefanttröjan jag stickar och snart är klart med. Snart har jag sagt länge men nu stämmer det nog, tror jag...
Halsduk var först lite klurigt, men sedan kom jag på att jag stickar en Balaclava till ena barnbarnet och den fungerar ju som halsduk.
Sedan är det flätor, kofta och ny axel på kofta/tröja. Kanske kan jag lyckas få ihop även de sakerna men det får de sista 36 dagarna av året utvisa.