onsdag 28 november 2018

En liten omväg

När jag skulle åka och hämta upp mannen på Landvetter tog jag en liten omväg om Skroten i Kinna. Jag åker bara dit när/om jag lämnar eller hämtar upp någon på flygplatsen eftersom det är lite för långt att åka bara för att köpa tyg. Men några mils omväg är det verkligen värt. Enligt deras hemsida är de en av Sveriges största butiker för tyger. Väl värt ett besök om du befinner dig i närheten. 

Jag hade några olika tyger på min önskelista och hittade och köpte de på bilden. Jag brukar skriva upp olika kvaliteter och annat som jag kommer på i en lista på min mobil. Det är bra när jag kommer till en tygaffär eller på marknaden i Arles, för att faktiskt köpa tyger jag tänkt på och kanske faktiskt har behov av. 

Överst ligger en Ponte di Roma som det så fint kallas, ibland kallas det även Courtellejersey. Det jag köpte består mest av viskos men även lite polyester. Det är en mjuk, lite tyngre jersey som passar bra till kjolar och klänningar. Jag tänker att det även skulle fungera till lättare jackor/kavajer.

Det vinröda hittade jag tack vare att det är precis den vinröda nyansen som jag är förtjust i. Det visade sig vara ett tunnare sweatshirttyg även kallat French Terry. Det har öglor på avigsidan. Tror att det antingen får bli en klänning eller en kavaj/jacka. Det fanns 1.5 meter kvar så jag köpte alltihop.

Det gula är en lite kraftigare singletrikå med duttar på. Hittade det i stuvlådan och antingen får det bli en kjol eller kanske en t-shirt. Tygerna brukar berätta vad de vill bli efter ett tag så det är bara att vänta in. =D

Det marinblå i botten är viskostrikå med lite spandex (eller var det elastan...) Det ska jag sy ett par strumpbyxor av. Min sykompis Emmy syr alla sina strumpbyxor själv och har skrivit instruktioner till hur en gör som hon delat med sig av i sygruppen Sy garderoben med en plan. Nu har jag till slut skaffat tyget som ska pröva med och ser verkligen fram mot att se hur de blir. Sulan förstärks med powernet och det har jag i tyghyllan i Arles. Så det är "bara" att vänta in att jag kommer hem dit innan jag sätter igång.
 Så här ser det ut vid borden med viskos och bomullstyger
På hyllan vid väggen finns det olika trikåer. Från den tunnaste single till kraftiga collegetyger (eller heter de sweatshirttyger numera?)

Jag letade även efter ulltrikå och hittade ullribb i cerise, petrolgrön och marin. Men eftersom jag inte var i skriande behov och jag brukar köpa på Andersson och Hjalmarsson i Ulricehamn lät jag bli att köpa ännu mer.

Har du varit på Skroten någon gång och vad tycker du om butiken??

Inga kommentarer :