söndag 1 september 2019

Flyttkaoset blir lättare...

...när jag har en ljudbok i öronen.
Just nu är det fullt upp överallt i mitt liv. Förra veckan i Sverige tömde jag mammas lägenhet på det sista, såg till att saker hämtades till secondhand både från vårt hus på landet och från mammas lägenhet. Jag hade barn och barnbarn på besök och vi hade urnsättning av mamma innan jag gav mig av tillbaka till Arles för att se till att vi gör oss av med det vi inte ska ha med till Sverige och packa lite även om flyttfirman vill och ska packa det mesta. De kommer på tisdag nästa vecka och vi har lite tid på oss.
      Men nu till det som inlägget ska handla om och det är att jag underlättat mitt liv lite genom att lyssna på ljudböcker. Sen sist jag skrev om att jag lånat böcker via Biblio-appen har jag lyssnat och även läst lite pappersböcker. Faktiskt så mycket som 14 slutförda böcker sedan mitten av juni. 9 ljudböcker och 5 pappersböcker. Jag lyssnar på ljudbok när jag kör bil, när jag flyger, när jag åker buss, när jag klipper gräset och massor när jag packat flyttlådor och gått igenom saker. Tack vare böckerna har det känts som att jag "gjort något kul" samtidigt med allt annat.
De böcker jag läst sedan sist är:
1. Jag ser dig av Mari Jungstedt. Jag läser inte ofta deckare men Gotlandspolisen hör till mina favoriter.
2. En helt vanlig familj av Mattias Edvardsson. Oväntat slut, extra kul eftersom ett av mina "dagisbarn" sen förr är en av inläsarna.
3. Väninnekören av Åsa Beckman. Fick tips från Frk Wiberg och boken ger en och annan tankeställare.
4. Darling Mona av Lena Ackebo.
5. Säg att du är min av Elisabeth Norebäck.
6. Den andra kvinnan av Therese Bohman
 7. The Bullet Journal Method av Ryder Carroll. Eftersom jag använder mig av Bullet Journal var det en trevlig bok med lite nya tips på hur jag kan använda den.
8. Croissants till frukost av Annika Estassy. Har länge velat läsa något av Estassy.
9. En andra chans av Jojo Moyes. Tredje boken om Louisa. Den första är helt klar bäst men kul ändå att läsa lite om hur det gick för Louisa Clark.
10. De blå skorna av Linda Olsson. Den här boken lyssnade jag på två gånger efter varandra. En kort bok men underbar i sin enkelhet.
11. Syndafloder av Kristina Ohlsson. Jag hade visst missat att det kommit en sjätte bok om Fredrika Bergman och Alex Recht. Lite för spännande för min smak men ändå väldigt bra.
12. Alla paradis är inte stängda av Liselotte Andersson. En liten tröstebok/andaktsbok som jag hittat på secondhand.
 13. Flätan av Laetitia Colombani sammankopplar tre kvinnor i tre olika världsdelar på ett fint sätt.
14. Seeing other people av Mike Gayle. Boken jag hittade i en gratis-bokhylla ute på stan och nu har läst. En bok jag aldrig hade hittat annars och som var rätt kul att ha läst.
Böckerna jag läser just nu är Kurtisanen av Anna Laestadius som ljudbok och Erotiskt skrivande för ensamma änkor av Balli Kaur Jaswal som pappersbok.

Inga kommentarer :