måndag 27 april 2020

Min garderob behöver fyllas på

Just nu går jag igenom Wardrobe Architect ännu en gång. Eller rättare sagt så har jag bestämt mig för att faktiskt ta mig igenom alla uppgifter den här gången. Minst två gånger tidigare, kanske till och med tre gånger har jag påbörjat "kursen" men gett upp någonstans på vägen och fortsatt med något annat som just då känts roligare. Jag gör det tillsammans med ett flertal av mina syvänner och vi träffas via zoom varannan vecka och pratar om vad vi kommer fram till m.m.
MEN den här gången tänker jag ta mig igenom det. Och vet ni vad? Jag vet att det var när jag skulle ta fram mina färgpaletter som jag inte orkade genomföra de tidigare gångerna. Men som sagt, nu ska jag ta mig igenom alltihop.

Just nu läser jag både på Colettes sida med Wardrobe Architect men även i boken The Curated Closet av Anuschka Rees som jag har hört var inspirationen till Colettes Wardrobe Architect. Hur som helst så är det lika men ändå olika. I boken The Curated Closet går hon igenom vissa bitar djupare och förklarar och inspirerar. Jag har nog fastnat för hennes sätt att välja ut Main Colors, Accent Shades och Neutrals. Men självklart läser jag hur Colette väljer Neutrals, Nearly Neutrals och Statement Colors.
Här är 20 färger som jag gillar och ofta använder

Från färgerna ovan kommer jag inför varje säsong plocka några till varje grupp och försöka fokusera på en mindre palett inför varje säsong. Alla kläderna kommer ändå att fungera ihop eftersom det blir små minigarderober inom färgskalorna. Jag tittar också i garderobenvilka färger jag redan har plagg i, ser vilka färger tygerna i min hylla har och funderar mycket över vad det är för färger jag vill ha mina kläder i. 

Jag tittade även på statistiken i appen StyleBook där jag brukar lägga in mina kläder för att kunna "skapa" outfits av de kläder jag faktiskt har.
StyleBook
Här är cirkeln med färger på kläder jag lagt in i StyleBook. Den visar bara övergripande färg i varje grupp även om jag lägger in tex. en av 7 olika blå så visas de som "marinblå" i den här cirkeln. Men att mina huvudfärger är marinblått, vinrött och svart går nästan inte att ta miste på. Min rosa är väl inte riktigt så tuggummirosa som på bilden utan mer olika laxrosa nyanser.

I helgen lyfte jag ut alla mina kläder ur garderoben, tog ner en väska från vinden där jag förvarat sommarkläderna sedan flytten och har gått igenom allt, eller nästan allt för jag har en del kvar att känna igenom.
min garderob innan genomgången
Det är mycket som är tveksamt som jag behöver prova, men steg för steg ska jag väl lyckas få till en garderob som jag trivs med och där jag använder allt, åtminstone i perioder.
Jag har en hel del planer på plagg jag vill sy och nu när jag är på gång med att få till en bra teoretisk färgpalett ska jag nog kunna lyckas få till plagg att kombinera både till vardag, jobb och fest.
Längst upp ser du min sömnadsplan för den närmsta tiden.


Byxorna som ska sys i det blårandiga tyget ser kanske inte ut att passa in men eftersom jag har en del vita blusar och toppar kommer de att passa bra med dem. Dessutom klippte jag till dem innan jag jobbat så mycket med min färgpalett. Men blå denim kommer alltid att finnas i min garderob så det blir helt säkert bra i slutänden. Nu ska bara allt sys.

Färgpalett utifrån bilden på tygerna
När jag la in bilden på tygerna i min plan på color.adobe.com fick jag fram de här färgerna. Vilket passar mig bra. De färgerna är ett urval av de färgerna jag har i min tänkta färgpalett.

Färger som också finns i min palett och som kanske kommer med i kommande planer

Hur väljer du färger till de kläder du ska sy eller köpa??


Inga kommentarer :