lördag 19 november 2022

Plötsligt blev det vinter

 Dags att fota en bild i timmen igen. Det är svårt att komma ihåg att fota varje timme, men några glimtar av min dag får du här. Fler som fotat sin dag hittar du på ettfotoitimmen.se.

Vid halv sju mediterar jag. Nu har jag regelbundet mediterat sedan i slutet av augusti och det har blivit en vana. Vet inte om jag blivit lugnare eller märkt att något bra hänt mig. Men det känns i alla fall bra att ha en lugn stund på morgonen innan allt drar igång.

I mina morgonrutiner ingår också att skriva morgonsidor. Texten på min nuvarande anteckningsbok betyder att "Nu är det tid att leva det liv som du föreställt dig".
Strax efter åtta är jag på väg på min promenad. I stort sett varje morgon promenerar jag en runda. Ibland lyssnar jag på en podd och ibland är det helt tyst förutom skogens ljud. 
Strax innan 10 är jag på plats på jobbet. Jag fick ta med frukosten eftersom jag inte riktigt hann med att få i mig den innan jag åkte. 
Strax efter öppningen fick jag kunder som var kvar ett bra tag. När de flyttar jag fram några sidentyger på bättre plats. 
Strax efter 12 sätter jag mig ner med en kopp kaffe för att planera kommande vecka. Men det blir inte klart eftersom jag får kunder i butiken. 
Strax efter 13 plockar jag upp ett litet trådskåp som jag beställt. Tanken är att jag ska ta med det när jag åker på minimässor för att även kunna erbjuda matchande tråd till tygerna jag säljer. 
När jag stängt kl. 14 hämtade mannen mig och vi åkte till närliggande Rasta för att äta lunch.
Jag valde raggmunkar som är en favorit och de gör väldigt god sådan på "vår Rasta".
Efter lunchen tog jag en sväng till kyrkogården och kom sedan hem vid halv fyra. Det var halt på vägen när det lagt sig lite snö och blivit minusgrader efter regnet igår. Vi byter inte till dubbdäck förrän på måndag så det blev till att köra försiktigt. (På kvällen blev det mycket mer snö).
Vid halv fem satt jag framför kakelugnen, lyssnade på ljudbok och stickade lite. 
Vid halv sex var min nuvarande ljudbok slut. Denna var riktigt bra. Den utspelar sig både i nutid och under andra världskriget. 
Vid halv sju visar mannen vad han tycker att vi behöver och han beställer den. 
Vid halv åtta har vi ätit och jag sitter en stund till och tittar in i elden. Detta blir min sista bild för idag. 

8 kommentarer :

Anni sa...

Vilka morgonrutiner du har, både meditation och skrivbok. Du måste vara en utpräglad morgonmänniska?
Boken du lyssnade på låter lite som den av Alyson Richman som jag recenserade på Instagram? Eller, min recension publicerades hos Pockethexan men jag länkar från mitt insta. Undrar om båda författarna inspirerats av samma tidningsartikel?

Micke sa...

Inne och kikar på din dag. Hände mycket mer hos dig än hos mig tycker jag. Så, nu ska det bli fullständig koll på vädret? :)

Razzy sa...

Jag fastnar alltid vid trådrullarna i en tygbutik, så mycket med fina färger på samma ställe :) här hann vi få på vinterdäck på den ena bilen innan snön kom.

Medea sa...

Anni: Jag läste din recension av "Timmar av sammet" och den verkar faktiskt bygga på samma händelse även om det är olika teman. Nu blir jag sugen att läsa även den.

Medea sa...

Micke: Ja, nu ska vi kolla mer än bara högsta och lägsta temperatur

Medea sa...

Razzy: Visst är det härligt att se alla färger på trådarna i trådstället.

http://kraka.moah.se sa...

Sådana där trådskåp, och hängare för garndockor, kan jag gå igång på och inte se mig mätt på färgerna. Kan stå och titta i evighet trots att jag inte ska ha något.
Den där "termometern" ser fin ut. Varifrån skickar ni efter den? Skulle nog kunna sitta fint på min vägg hemmahemma.

Ha en fin måndag!

Karoleen sa...

Du hann med väldigt mycket under din lördag! Härligt! Kör försiktigt, vi bytte igår och det är väldigt isigt på vägarna hos oss!